چگونه و با چه ورزش‌هایی لاغر شویم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شروع یک رژیم لاغری سخت با هدف کاهش وزن و تناسب اندام آنقدرها هم بد به نظر نمی‌رسد اما وقتی که قرار باشد همه زحمات‌تان بی‌فایده باشد واقعاً ادامه دادن رژیم سخت می‌شود.

تکرار رژیم‌های غذایی ممکن است باعث اضافه وزن شما شود، دلیل این اتفاق برداشتی است که مغز ما از رژیم‌های غذایی دارد، مغز تصور می‌کند که در بدن ما قحطی آماده است! یک قحطی موقت، در نتیجه فرد را وادار به خوردن چربی هرچه بیشتر می‌کند تا در آینده از قحطی در امان باشد.

قرص‌ها و مکمل‌ها چقدر در لاغری مؤثر هستند؟

راه‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد، یکی از این راه‌ها شامل انواع قرص‌ها، دارو‌ها و مکمل‌های طبیعی است، ادعاهایی وجود دارد که این مواد دارویی به شما در از دست دادن وزن کمک می‌کند یا حداقل کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند.

این ادعاها از طریق یک یا چند مکانیزم عمل می‌کنند، کاهش اشتها، باعث می‌شود احساس سیری داشته باشید بنابراین کالری کمتری دریافت می‌کنید؛ همچنین کاهش جذب مواد مغذی مانند چربی، باعث کاهش کالری دریافتی می‌شود، از سوی دیگر افزایش سوزاندن چربی، باعث سوختن کالری بیشتری می‌شود.

این مکمل‌ها می‌توانند مفید باشند، اما در بهترین حالت اثرات آن‌ها کم است، متاسفانه هیچ مکمل و یا قرصی واقعا برای کاهش وزن اثر نمی‌کند؛ در نظر داشته باشید که این قرص‌ها تنها زمانی موثر هستند که با رژیم غذایی سالم همراه باشند، آن‌ها به تنهایی بی‌اثر هستند.

بهترین راه برای وزن کم‌کردن ایجاد یک وضعیت ثابت و پایدار است، کافی است به صورت همیشگی اندکی کمتر از حد معمول بخورید و همچنین ورزش کنید، در این صورت احتمال اینکه به وزن مناسب و ایده‌آل خود برسید بیشتر است.

تا زمانی که می‌توان ورزش کرد نباید به سمت قرص لاغری رفت

مهدی محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی فارس در اصفهان در این خصوص اظهار داشت: مفهوم چاق شدن یعنی فرد در بدنش چربی تجمع شده است، رابطه bmi رابطه وزن با قد است که  اگر رابطه مثبت باشد فرد در حال چاق شدن است و اگر منفی باشد فرد در حال لاغر شدن است.

دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان اصفهان افزود: چاق شدن به دو صورت است، یکی تجمع چربی در ناحیه شکم که آن سیبی شکل گویند که بیشتر در آقایان است و دیگری در پایین تنه در ران و باسن است که آن گلابی شکل گویند که بیشتر در خانم‌ها رخ می‌دهد.

وی درباره عوامل چاقی افزود: از مهم‌ترین عوامل چاقی می‌توان به  غذا خوردن یا میزان مصرف کالری اشاره کرد که اگر بیش از حد مورد نیاز بدن باشد فرد دچار چاقی می‌شود؛ از عوامل دیگر به استرس و اختلالات هورمونی و عوامل وراثتی نیز می‌توان اشاره کرد.

محمدی در ادامه عنوان داشت: نوع چربی در خانم‌ها و آقایان یکسان است اما خانم‌ها به خاطر ضعیف بودن بدنشان باید به یک متخصص برای لاغری مراجعه کنند.

دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان اصفهان در خصوص شیوه‌های لاغری بیان کرد: یکی از روش‌های لاغری که امروزه مرسوم است استفاده از قرص‌های لاغری به جای ورزش کردن است؛ این روش برای تمام افراد توصیه نمی‌شود، افرادی می‌توانند از این روش استفاده کنند که ورزش کردن برای آن‌ها ضرر داشته باشد.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: زمانی برای ورزش کردن مناسب است که انسان انگیزه داشته باشد اما در روز‌های سرد سال بهتر است در ظهر یا بعداز ظهر ورزش کرد؛ همچنین در روز‌های گرم سال ورزش در اوایل یا اواخر روز که دمای هوا کم‌تر است، بهتر خواهد بود.

محمدی همچنین تذکر داد: برای لاغر شدن معمولا در هفته باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ دقیقه ورزش انجام شود، یعنی روزانه ۵۰ دقیقه! همچنین نباید میزان کاهش وزن در طول هفته بیشتر از یک کیلوگرم باشد.

پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری بهترین‌ها برای کاهش وزن

اما بهترین راهی که برای کاهش وزن می‌توان معرفی کرد، ورزش کردن است، از طریق انجام برخی ورزش‌ها به صورت زماندار می‌توان شاهد کاهش وزن به شکل محسوس بود.

سوزاندن چربی‌های اضافه از طریق ورزش روشی است که کم‌ترین خطر را برای انسان دارد، البته برای انجام این عمل باید به برخی نکات توجه داشت زیرا نوع، مقدار و شدت ورزش در کاهش وزن مؤثر است.

همچنین نباید تنها برای کاهش وزن به باشگاه رفت، می‌توان در کنار این کار پیاده‌روی کرد یا به هر نحوی فعالیت بدنی در طول روز را افزایش داد تا میزان سوختن کالری‌ها بیشتر شود.

دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان اصفهان در این خصوص یادآور شد: ورزش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به لاغری کمک کند و امروز ورزش‌هایی مانند یوگا یا پیلاتس طرفداران زیادی دارند.

وی افزود: البته ورزش‌هایی برای لاغری مفید هستند که برخی شاخص‌های مهم را داشته باشند مثلا زماندار باشند و بیشتر ۳۰ دقیقه انجام شوند.

محمدی در ادامه عنوان کرد: پیاده‌روی یا سریع راه رفتن، شنا و دوچرخه‌سواری از بهترین و ساده‌ترین ورزش‌هایی هستند که چربی‌سوز هستند و سبب کاهش وزن می‌شوند.

دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان اصفهان در پایان خاطر‌نشان کرد: البته بعد از مدتی زمان ورزش کردن نیز باید افزایش پیدا کند یا با شدت بیشتری ورزش انجام شود تا اثر لازم برای کاهش وزن را داشته باشد زیرا بدن ما به یک حجم معین از ورزش عادت می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ک۳۰/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *